Thursday, July 9, 2009

Album Saiful Apek&Famili Eksklusif di Era Muzik Terkini

Rancang pembikinan Saiful Apek & Famili lapan tahun lalu akhirnya jadi kenyataan BIDANG nyanyian bukan satu perkara baru dalam kerjaya seni Saiful Apek yang pernah menyandang gelaran Bintang Paling Popular Berita Harian 2003. Malah kalau ada yang masih ingat ketika pelakon dan pelawak itu menganggotai kumpulan Senario, Saiful Apek sudah mula menyanyi. Lalu tidak hairanlah jika pemenang kategori Artis Komedi Lelaki Popular Anugerah Bintang Paling Popular Berita Harian selama enam tahun berturut-turut itu muncul dengan album solo sejak 7 Julai lalu.
Menariknya album yang diberi nama Saiful Apek & Famili itu sudah lapan tahun dirancang pembikinannya, namun baru tahun ini ia dikeluarkan. Menurut bapa kepada dua anak itu, album yang memuatkan enam buah lagu itu dilahirkan bukan sekadar tangkap muat atau bersifat syok sendiri. Sebaliknya, ia terhasil sebagai bukti untuk dinikmati pengikut dan peminat setianya. Malahan, katanya lagi, album ini muncul bersesuaian dengan kepesatan teknologi digital berbanding pembelian album fizikal. “Saya muncul dengan album ini bukan semata-mata nak buat duit dan menjadi kaya. Kehadiran album ini ibarat sebuah sisi awal perjalanan yang akhirnya bertemu penghujungnya. Dengan keadaan pasaran sekarang, artis dan syarikat rakaman memang tidak boleh terlalu bergantung harap pada jualan album fizikal semata-mata.
UPACARA memotong kek turut dilakukan sebagai simbolik kepada pelancaran album yang diadakan Selasa lalu.
“Sebaliknya fokus kini diberi kepada pasaran muat turun lagu yang saya rasa lebih menguntungkan, terkawal dan terjamin. Untuk permulaan album ini hanya dicetak sebanyak 2,000 keping saja. Secara keseluruhannya saya cukup berpuas hati dengan hasil album ini biarpun penantian untuk sampai ke tahap ini seperti satu penyiksaan. “Mengenai pemilihan enam buah lagu saja dan kenapa tidak dilengkapkan menjadi 10 buah lagu, saya mempunyai alasan kukuh berbuat demikian. Saya letakkan diri saya sebagai pembeli atau pengguna dan sekalipun diletakkan banyak lagu namun tidak diingati tiada gunanya juga. Lalu enam lagu pun sudah memadai,” katanya sewaktu ditemui Hip pada sidang media pelancaran album terbabit di Borneo Barok Club baru-baru ini. Kebanyakan lagu dalam album yang menelan belanja hampir RM30,000 itu sudah pernah diperkenalkan Saiful Apek menerusi program atau drama yang membabitkan dirinya. Katanya, dia sendiri tidak berani mengambil risiko mempertaruhkan lagu baru yang belum pasti mampu menambat hati peminat.
“Sebagai contoh single pertama Hua Hua Hua pernah dinyanyikan dalam program yang menggunakan judul yang sama di Astro Prima. Lagu yang dimuat itu sebenarnya sudah mempunyai susulan dan tarikan pengikut yang tersendiri. Kiranya album ini mempunyai menu merujuk kepada lagu yang sudah dipilih peminat,” katanya. Ditanya mengenai apakah langkah menghasilkan album ini sebagai strategi untuk kembali meraih populariti yang kononnya dikatakan semakin merudum, bagaimanapun dia yang sudah 15 tahun menerjah persada seni menyangkal dakwaan terbabit. “Saya sudah mencuba pelbagai bidang menjadi pelawak, pelakon, pengacara, penerbit dan pengarah. Lalu, tidak salah saya terus mempelbagaikan keupayaan yang ada untuk disajikan kepada penyokong saya selama ini. Saya berbangga dapat terus bertahan hingga ke tahap sekarang. “Saya pernah berada di atas dan saya naik pun bukan secara mendadak. Mungkin juga itu antara resipi saya mengekalkan hayat di arena seni. Sewaktu saya menang Anugerah Bintang Popular Berita Harian pun, saya berasakan perjalanan saya masih jauh. “Tapi saya bangga istilah pelawak itu akhirnya dipandang orang dan ia membuka lembaran baru kepada kehadiran pelawak generasi baru. Jika dulu pelawak hanya di barisan belakang, tetapi kini pelawak juga mempunyai nilai dan status yang boleh dibanggakan,” kata pemilik nama sebenar Mohd Saifulazam Mohamed Yusoff itu. Mengenai perkembangan bidang lakonan, kata Saiful Apek yang baru saja selesai penggambaran filem 4 Madu di bawah arahan Prof Madya A Razak Mohaideen, dia kini tidak sabar menunggu filem pertama di bawah arahannya Shh... Dia Datang. Malah, dia turut berlakon di dalam filem terbitan Noradz Productions itu. “Sepatutnya filem itu sudah pun ditayangkan sejak Mac atau Jun lalu. Namun atas beberapa masalah, ia besar kemungkinan akan ditayangkan pada hujung tahun ini. Saya sendiri memang sudah ternanti-nanti untuk melihat hasil dan maklum balas kaki wayang. “Apa yang saya dapat katakan filem ini cukup menarik dan penonton yang bakal menontonnya akan keluar panggung dengan 1001 pertanyaan sama ada akan ada kesinambungan atau tak. Insya-Allah, filem ini akan ada sekuelnya. Malah, filem ini turut menampilkan pelakon dan otai lama daripada sitkom Pi Mai Pi Mai Tang Tu seperti Imuda, Zami Ismail dan Ahmad Busu,” katanya yang turut menanti tayangan filem Kecoh Betul. Pada majlis pelancaran album yang turut mendapat kerjasama Indigital Music & Management, Gitu-Gitu Production dan Noradz Productions Sdn Bhd, ia dimeriahkan dan dilancarkan ‘orang kuat’ Noradz Productions sendiri iaitu Datuk Adzhar Sulaiman. Serentak dengan itu, portal interaktif saifulapek.com.my juga dilancarkan.
INFO: Album Saiful Apek & Famili
Diterbitkan beberapa orang komposer terkenal seperti Azmeer, Dali Ahli Fiqir dan Aj Pop Shuvit.
Menggabungkan rakan penyanyi yang cukup rapat dengan Saiful Apek seperti Yassin, Bob Kuman, CD Naz, D’Adza, Along Raja Lawak, Angah Raja Lawak, Mie Raja Lawak dan penyanyi baru, Diarra.
INFO: Saiful Apek
Saiful Apek atau nama sebenarnya Mohd Saifulazam Mohamed Yusoff, 39, berkahwin dengan Roslina Abu Hassan, 39, kira-kira 15 tahun yang lalu.
Dia menyertai Sinaran Pasport Kegemilangan seminggu selepas melangsungkan perkahwinan.
Walaupun seorang pelawak, namun Apek sebenarnya seorang yang serius dan tidak pandai bergaul. Dia mula belajar berkomunikasi selepas terbabit dalam dunia seni.
Dua puteranya Mohd Riyadh Aslam dan Mohd Radzin Aiman sudah mula berjinak-jinak dalam dunia lakonan. Antara drama dan filem yang pernah dibintangi mereka seperti Al-Kisah, Cicakman, Lady Boss, Shh... Dia Datang.
Apek menyatakan dia akan terbabit dengan latihan untuk pementasan teater Cicakman The Musical yang dijangka Disember depan manakala dia juga akan kembali ke lokasi penggambaran sekuel Cicakman 3 yang akan bermula awal tahun depan.




No comments:

Post a Comment