Monday, October 12, 2009

Suara Imran Ajmain Sengau?

MELODI Seribu Tahun berjaya memperkenalkan lelaki ini ke persada seni muzik tanah air hampir tiga tahun lalu. Berbekalkan irama yang indah serta liriknya yang menyentuh perasaan membuatkan nama si penyanyi, Imran Ajmain kian diingati peminat. Dan bermula dari situlah, kerjaya seni penyanyi yang berasal dari Singapura ini terus berkembang sekali gus mengukuhkan lagi kedudukannya sebagai antara penyanyi dari luar yang berjaya menempa nama di Malaysia. Bukan saja mempunyai bakat sebagai penyanyi tetapi penyanyi tinggi lampai ini juga berkebolehan mencipta lagu. Malah, untuk album keduanya yang berjudul Punca dan Tindakan, kebanyakan lagu yang dimuatkan dalam album itu adalah hasil tulisannya sendiri. Antara lagu yang semakin mendapat perhatian di corong radio adalah Selamat Ulang Tahun Sayang dan Jika Kau Pergi, yang juga menjadi lagu tema untuk drama bersiri Yusof, yang disiarkan di saluran TV3.

Namun, di sebalik bakatnya yang bervariasi itu, timbul juga cakap-cakap belakang yang mengatakan Imran sebenarnya tidak boleh menyanyi. Malah ada juga yang menyarankan jejaka berkulit putih melepak ini supaya berhenti menyanyi dan menumpukan sepenuh perhatiannya dalam bidang penciptaan lagu. “Saya juga tahu yang ada orang mengatakan suara sengau. Dakwaan itu memang saya tak boleh terima dan saya tak rasa suara saya sengau. Saya akui suara saya memang tak sehebat penyanyi lain. Jadi apa yang saya lakukan adalah kebanyakan lagu yang saya cipta untuk nyanyian saya sendiri, adalah bersesuaian dengan vokal saya,” jelas Imran ketika ditemui pada majlis rumah terbuka dan pelancaran klip video Selamat Ulang Tahun Sayang dan Jika Kau Pergi di Red Box The Gardens, MidValley City, baru-baru ini. Kata Imran lagi, dia bersyukur kerana dalam pada ada yang mendakwa kononnya dia tidak boleh menyanyi namun masih ada juga peminat yang menggemari lagu nyanyiannya.
Siti pernah minta lagu Imran “Saya tidaklah kecewa sangat dengan dakwaan seperti itu kerana setiap orang mempunyai penilaian tersendiri. Apapun, saya rasa bangga kerana lagu nyanyian saya tetap disukai ramai. Contohnya, Datuk Siti Nurhaliza, Umie Aida adalah antara mereka yang menggemari lagu ciptaan saya. Malah lagu Selamat Ulang Tahun Sayang juga mencapai jualan nada dering tertinggi setakat ini. Itu sudah cukup membanggakan saya,” katanya yang dia tidak akan berhenti menyanyi selagi peminat masih menyukainya. Sebagai komposer, Imran berkata dia tidak mengehadkan lagu ciptaannya hanya untuk nyanyian saja. Sebaliknya, dia turut menyumbangkan lagu ciptaannya pada penyanyi lain. “Siti juga pernah meminta saya menulis lagu untuknya tetapi disebabkan kesuntukan masa kerana terlalu banyak komitmen lain, saya terpaksa melupakan seketika hasrat untuk menyumbangkan lagu kepada penyanyi pujaan ramai itu. Pun begitu, Insya-Allah, jika ada masa dan kesempatan saya pasti akan menciptakan lagu untuk Siti,” kata Imran sambil memberitahu dia pernah menolak untuk berduet dengan Siti kerana tidak mahu merosakkan lagu itu.
Jika dulu ke mana saja langkah Imran pasti akan diiringi pengurusnya Aszuad. Pun begitu sejak kebelakangan ini, kelibat Imran sering kelihatan berseorangan. Ada ‘angin lintang’ membawa perkhabaran kononnya Imran dan Aszuad kini tidak lagi sehaluan membuatkan kerjasama antara mereka tidak dapat diteruskan. “Sebenarnya Aszuad sudah tidak menguruskan saya sejak April lalu. Buat masa ini saya lebih senang menggunakan khidmat pembantu peribadi (PA) saja. Kalau ada apa-apa urusan rasmi, saya menggunakan khidmat Metadome kerana saya sekarang bernaung di bawah syarikat rakaman itu. Saya tahu apabila saya tidak bersama dia, ramai yang mengatakan saya dan dia bergaduh atau bermasam muka. ”Keputusan yang kami ambil ini dibuat secara profesional dan hubungan kami masih baik. Malah dia ada mengundang saya untuk menyaksikan persembahan sebuah kumpulan dari Indonesia. Apa yang boleh saya katakan, kami tidak lagi bekerjasama kerana haluan kami sudah berbeza. Rasanya lebih baik saya uruskan sendiri. Secara tidak langsung, saya belajar selok belok dalam industri ini. Senang nanti apabila saya mahu menguruskan sendiri kerjaya nyanyian saya,” katanya yang menjadikan penyanyi Ning Baizura, yang ketika ini menguruskan sepenuhnya kerjaya seninya sebagai contoh terdekat. Mengulas pembikinan klip videonya yang berkonsepkan 1Malaysia itu, Imran berkata apa yang dipaparkan itu adalah ideanya sendiri. “Untuk klip video Selamat Ulang Tahun Sayang, kami hasilkan klip video itu berdasarkan inspirasi kepada hasil kerja Allahyarham Yasmin Ahmad. Klip video ini mempunyai jalan cerita dan pendekatan yang pernah diambil arwah dalam setiap filem arahannya. Kira ini adalah penghargaan kami terhadap hasil kerjanya selama ini. Begitu juga dengan lagu Jika Kau Pergi. Saya juga suka dengan klip video ini kerana konsepnya yang agak klasik dan menggunakan kesan khas, selain jalan ceritanya yang menarik,” kata Imran mengenai klip video yang kedua-duanya diarahkan Shegar dari Eye Design.
Jadi duta Lembaga Pelancongan Singapura PEMERGIAN Imran mewakili Singapura dalam pertandingan World Championship of Performing Arts (WCOPA) di Los Angeles, Julai lalu nampaknya berbaloi apabila dia berjaya memenangi pingat emas bagi kategori Gubahan Asli Terbaik menerusi lagu Jika Engkau Pergi. Dan kemenangannya itu juga turut memberi peluang kepada Imran untuk terus berjasa kepada tanah tumpah airnya apabila dia dilantik menjadi duta kepada Lembaga Pelancongan Singapura (STB) “Rasa seronok kerana tugas saya ini memerlukan saya berkempen untuk menarik lebih ramai pelancong datang ke Singapura. Saya akan berkempen di dalam laman web www.stb.com.sg. Dalam lama web itu nanti saya akan menceritakan mengenai lokasi menarik yang boleh dilawati serta konsep pelancongan Muslim ke Singapura. Selama ini ramai orang Islam merasa was-was apakah di Singapura mempunyai tempat makan yang sedap dan halal. Justeru adalah menjadi tugas saya untuk menerangkan kepada semua menerusi laman web itu,”katanya dalam nada teruja. Menurut Imran, kempen itu juga menawarkan pakej yang menarik kepada mereka yang berminat terutama kepada peminat setianya. “Kami menyediakan enam pakej dan salah satu pakej itu, mereka yang bertuah akan berpeluang bercuti bersama saya di Singapura. Caranya mudah saja, mereka yang berminat bolehlah menyertai peraduan itu yang akan diletakkan di laman web STB.Program itu akan diadakan pada Disember ini.Jadi kepada peminat saya itu, jangan lepaskan peluang ini,” katanya yang segak berbaju Melayu cekak musang rona krim.


No comments:

Post a Comment