Wednesday, October 14, 2009

Papadom Kutip 1 Juta Dalam 4 Hari!

SELEPAS empat hari tayangan, filem komedi kekeluargaan, Papadom, berupaya memungut hampir RM1 juta. Membuka tayangan pada 8 Oktober lalu, filem arahan Afdlin Shauki itu ditayangkan kepada penonton di 43 skrin di seluruh negara. Kutipan berkenaan sudah cukup untuk menggembirakan Penerbit Eksekutifnya, Gayatri Su-Lin Pillai dari Tayangan Unggul Sdn Bhd. Nyata, dia amat berbangga dan teruja dengan sambutan membanggakan diberikan peminat terhadap filem lakonan Afdlin, Liyana Jasmay, Que Haidar dan Noorkhiriah itu. "Harapan kami agar kutipan hampir mencecah RM1 juta selepas empat hari itu memberikan petanda orang ramai memang menggemari filem ini. Kami sendiri melawat beberapa lokasi untuk melihat reaksi peminat sewaktu menonton Papadom. Manalah tahu mereka tidak menyukainya, atau diam saja sewaktu tayangan.

"Namun kami amat bersyukur apabila kebanyakannya memang ketawa ketika menyaksikan telatah Afdlin dan pelakon lain dalam filem arahannya itu," ujar Gayatri sewaktu Hip menghubunginya Isnin lalu. Kini, menjadi harapan Tayangan Unggul untuk melihat filem berkenaan menarik lebih ramai penonton dalam masa beberapa hari akan datang, terutama pada hujung minggu ini apabila orang ramai bercuti sempena Deepavali. Berpandukan kutipan empat hari pertama, tidak mustahil jumlah lebih baik dapat dikutip filem komedi ini. Lebih-lebih lagi, tiada filem Melayu lain yang diputarkan di pawagam dalam masa terdekat. Filem seterusnya, Lembing Awang Pulang Ke Dayang akan hanya memasuki pawagam mulai 22 Oktober ini.
"Biarpun diberikan klasifikasi PG13, kami amat berharap golongan ibu bapa sendiri dapat berseronok dengan filem ini. Ia hiburan untuk seisi keluarga, bukan untuk anak-anak muda atau golongan remaja saja. "Afdlin sendiri seorang yang sememangnya kelakar dan sifat lucunya itu boleh membuatkan semua orang ketawa. Jadi, pelakon dan pengarah itu sendiri ialah antara kekuatan utama yang boleh disaksikan dalam filem ini. "Pada masa yang sama, Papadom turut memaparkan babak yang menyentuh perasaan. Ia sebuah kisah keluarga yang boleh dinikmati dan dirasai oleh setiap daripada kita," jelas Gayatri yang turut mendakwa, barisan pelakon lain juga memainkan peranan besar dalam memastikan filem terbabit mendapat tempat di hati peminat. Mengenai dakwaan kononnya promosi filem terbabit suram, sebagaimana ditulis Kak Pora menerusi ruangannya dalam akhbar sisipan B*Pop, 11 Oktober lalu, Gayatri mengaku dia agak sedih dengan dakwaan berkenaan.


"Apabila saya memaklumkan mengenai artikel terbabit kepada pasukan pemasaran kami, mereka juga berasa kecewa. Iyalah, rasanya kami sudah melakukan yang terbaik untuk mempromosikan filem ini kepada orang ramai. "Hampir kesemua medium komunikasi kami gunakan untuk menghebahkan kehadiran filem Papadom ke pawagam. Bukan saja iklan dan kemunculan artis di radio dan televisyen, majalah dan akhbar, kami turut menggunakan saluran internet bagi tujuan promosi. "Apabila menggunakan internet sebagai medium promosi, mungkin khalayaknya adalah golongan lebih muda. Justeru, tidak kesemua orang dapat menerima maklumatnya. "Afdlin sendiri sering kali bercerita mengenai filem ini apabila ditemubual wartawan. Dia menjalankan tanggungjawabnya dengan baik sekali. Rasanya promosi yang kami jalankan selama ini sudah bersifat menyeluruh. Lalu, kami tidak faham apabila ada yang menganggap promosi Papadom agak suram. Mungkin persepsi atau tanggapan individu itu berbeza apabila bercerita mengenai hal ini," katanya.

No comments:

Post a Comment